Van Ketapang naar Ubud - Reisverslag uit Ketapang, Indonesië van Henk & Annet Hout - WaarBenJij.nu Van Ketapang naar Ubud - Reisverslag uit Ketapang, Indonesië van Henk & Annet Hout - WaarBenJij.nu

Van Ketapang naar Ubud

Blijf op de hoogte en volg Henk & Annet

25 Juli 2012 | Indonesië, Ketapang

Laat op de middag zijn we in Ubud aangekomen. We zitten in Puri Bunga hotel. Schitterend gelegen tussen prachtige natuur . Terwijl ik dit schrijf, hoor ik de stroming van de rivier. We hebben weer heel wat gezien en meegemaakt in de afgelopen dagen. Zo zijn we wederom in een Kampung in Ketapang terecht gekomen. Je blijft je verbazen over wat je daar ziet. Overal lopen de kippen bij de mensen binnen, ze willen met je op de foto en ze hebben werkelijk niks , maar elkaar. Door met veel mensen te praten, komen we steeds meer te weten over het leven in Indonesië . We genieten nog steeds van het heerlijke indische eten hier en nee, nu we al een tijd van de malaria tabletten af zijn, komt het nog steeds de neusgaten niet uit. Het blijft iedere keer weer een feestje. Vanaf Ketapang hebben de oversteek naar Bali gemaakt, met Dani. Onderweg zaten de aapjes langs de weg. Eerst een bezoek gebracht aan een prachtige tempel in Banjar. Daarna naar Lovina gebracht alwaar we afscheid hebben genomen van onze chauffeur. In Lovina hadden we een eigen huisje, gelegen aan de zee. s Avonds in het donker onze weg zoeken naar het centrum. In een knus restaurantje gegeten. De volgende dag vroeg op, om dolfijnen te spotten. We hebben mazzel gehad en hebben er een stuk of 10 gezien. En dan komt de zon op, of dat mooi is. Heerlijke dag gehad in Lovina. De volgende dag door naar Sideman, de rijstvelden zijn geweldig. Onderweg koffie gedronken met uitzicht op de heilige berg de Agung Gunung. Hij is maar liefst 3150 meter hoog. Onze nieuwe chauffeur Gus, bracht ons naar een restaurant om te lunchen. Niks voor ons, alleen maar toeristen en een buffet. Twee keer per dag warm eten is niet mijn ding, maar voor Henk wel. Door naar een andere tempel, hebben sarongs gekocht en zijn naar binnen gegaan. Dit was een afknapper, wat een toeristisch gedoe. Uiteindelijk kwamen we bij de schoolmeester aan in Sideman. Hij werkt op een school 500 meter van hem vandaan. We zaten in de middel of nowhere. Maar prachtig gelegen. Naar dorpje gewandeld een een weeffabriek bezocht, waar ze met de hand, draadje voor draadje, zijden doeken maken. Die vrouwen zitten op een matje, met een plankje achter hun rug, werken daar de hele dag en doen 2 maanden erover om een sjaal te maken.onderweg werden we door velen aangesproken. Er wilde zelfs een man met Henk op de foto. Hij leek ze niet allemaal te hebben. Terug naar het huisje was het bijna donker en aangezien alles op elkaar lijkt, waren we de weg kwijt. Dan maar weer bergopwaarts lopen en op zoek naar een andere route. Vandaag zijn we na het ontbijt naar de school van de meester geweest. Hij werkt op het V.O. Bij een vrouwelijke collega, Engelse leerkracht, mochten we een bezoek brengen in de les. Wat een verschil met hier, 40 kinderen in een klas. Allemaal dezelfde kleren aan, oud vies lokaal, oude meubels, whitebord. Geen pc, zelfde strikjes in het haar voor de meiden en natuurlijk een hoop gegiebel. Daarna kwamen we bij een basisschool, laat nou net die man van gisteravond daar werken? Ik vragen of ik naar binnen mocht, alles wat bij ons niet mag, kan daar zomaar. Kinderen, zeker de kleuters en peuters, zitten met 55 kinderen in een ruimte. De hond liep hier ook gezellig rond, overal troep. Ik mocht zoveel mogelijk foto's maken als ik wilde. Een snoepwinkeltje op het schoolplein. Het was een genot om al die vrolijke kinderen te zien. Ze komen ook gelijk naar je toe en willen het liefst op de foto. Komt mij natuurlijk goed uit. Hierna verder naar Celuk gereisd, wauw de fabriek waar ze Indische sieraden maken. Het leek voor mij wel een snoepwinkel. Toen naar de Bali Zoo. Zoiets moois hebben we nog nooit gezien. Heerlijk uren rondgelopen. Tja, het is hier nu in Ubud alweer 19.00 geweest, tijd om een lekker Indisch gerecht uit te gaan zoeken. Vanuit Ubud, tot ziens allemaal.

• 25 Juli 2012 - 13:39

Rob:

wauw! Geweldig om dit weer te lezen! Je zal merken dat Bali inderdaad veel toeristischer is dan Java! Maar zo te lezen nog genoeg mooie en onbekende plekjes te vinden... Time flies, geniet van jullie laatste week!

• 25 Juli 2012 - 13:40

Pleun:

Wauw wat weer een geweldig mooi verhaal zeg!!!!! Als ik dit lees staat de kippenvel over heel mijn lijf en wacht ik met volle zin af tot oktober om dit ook mee te mogen maken!!! Pap wat bof ik toch met z'n neus als jou uit elk verslag lees ik dat iedereen met jou op de foto wil dus heb ik geluk hihi geniet ze tot over een weekje YES!!!! Dikke zoennnn

• 25 Juli 2012 - 16:48

Janne:

Weer een heel mooi verhaal xxx wesley en Janne

• 26 Juli 2012 - 07:41

Irma:

Hallo Henk en Annet,
    Wat 'n heerlijk lang verhaal. Elke dag kijken we er nasr uit of er iets geschreven is.
    Geweldige reis, dat is wel duidelijk.
    En zullen jullie nou thuis anders tegen de dingen aankijken?
    Dat vraag ik me dan af. Waarschijnlijk verval je toch weer snel in je bekende vertrouwde leventje, hoewel 't ook zeker wel invloed zal hebben.
    Kijk weer uit naar 't volgende reisverslag!
    Lieve groetjes, Twan en Irma

• 26 Juli 2012 - 08:22

Helen:

Weer een heerlijk verhaal.
    Erg leuk om te lezen.
    Jullie zijn een ervaring rijker na deze indrukwekkende reis.
    Ga door met schrijven

Gr. Helen en fam.